יובל סיון - הרקע המדיני להקמת מדינת ישראל

יובל סיון – הרקע המדיני להכרזת המדינה

יובל לייכנר סיון, מורה בכיר להיסטוריה ארץ ישראל, במספר נקודות עיקריות על הרקע המדיני להכרזת מדינת ישראל 1948:

ראשית, משרד החוץ האמריקאי החל יוזמה למניעת הקמת המדינה היהודית בטענה שאם תוקם מדינה יהודית אין לה סיכוי להתקיים לאור הפלישה הצפויה של המדינות הערביות וזה גם עשוי לגרום למשבר במזה"ת שעשוי להקל על התערבות סובייטית.

יובל סיון מסביר כי היוזמה החלה לאור משבר השיירות הקשה במרץ והתחושה כי ידם של הערבים על העליונה. ב- 8 במאי נפגש משה שרת עם מזכיר המדינה מרשל שהזהיר את שרת שאם ההימור הציוני לא יצליח, ארה"ב לא תוכל להתערב ולהציל את היהודים מהערבים.

לעומת זאת הנשיא טרומן תמך  בהקמת מדינה יהודית מכיוון שברה"מ תמכה בה והיה חשוב לו כי החלטת האו"מ תבוצע בנוסף  בשנת בחירות הייתה חשיבות לקול היהודי והישגיו של היישוב באפריל /מאי במסגרת תכנית ד'. גולדה מאיר נפגשה עם עבדללה (מלך ירדן) וזה אמר לה שאין לו ברירה וכי הוא חייב להצטרף למדינות ערב הפולשות במידה ותוקם מדינה יהודית, הוא מוכן כיום לאפשר ליהודים להסתפח לממלכתו ולזכות בה באוטונומיה.יובל לייכנר סיון - רקע מדיני להקמת מדינת ישראל

יובל סיון מסביר כי מדיניות  זאת הייתה בניגוד לעמדתו בפגישה קודמת ביניהם שבה הסכים לאפשרות של מדינה יהודית אם יוכל לספח שטחים מא"י לממלכתו. בהנהגת היישוב התנהל ויכוח בשאלה האם להסכים לשביתת נשק ולדחות את ההכרזה על הקמת המדינה או להכריז על הקמתה ביום סיום המנדט.

צוות האתר של יובל סיון, מזמין  אתכם להתעדכן מהתוכן שעתיד לעלות לבלוג – הישארו מעודכנים!

פוסטים אחרונים

נגישות